Twitter

понеділок, 1 серпня 2016 р.

"Спокутувати колективну провину"



"Спокутувати колективну провину"

липня 31, 2016

Юрій Ізотов на пікеті
Юрій Ізотов на пікеті
Цивільний активіст Юрій Ізотов про роботу у волонтерському таборі на Україні і погрози з боку ФСБ
Активісту Юрію Ізотову - 20 років, він живе в Єкатеринбурзі. У 2014 році, коли почався військовий конфлікт на південному сході України, Юрію ледь виповнилося 18 років. Тоді ж почалася його громадянська активність: походи наантивоєнні ходи, спілкування з українськими волонтерами, затримання на акціях протесту. І як наслідок - нерозуміння з боку найближчого оточення,конфлікти з батьками. В липні 2016 року Юрій вирішив відправитися в Луганську область, щоб допомогти місцевим жителям відновлювати зруйновані війною будинку і своїми очима побачити життя на сході України. На зворотному шляху мета його візиту викликала багато питань з боку російських прикордонників і співробітників ФСБ. Активісту погрожували псуванням закордонного паспорта і порушенням кримінальної справи.
Юрій Ізотов провів тиждень в місті Сєвєродонецьку Луганської області в волонтерському таборі "Будуємо Україну разом". Неприємності почалися на шляху додому - під час проходження українсько-російського кордону. На думку Юрія, спровокувати російських прикордонників могла його футболка із зображенням тризуба - національного символу України:
Вони перейшли до погроз.Стали говорити: ми тебе ще довше ніж на три години може затримати, можемо тобі закордонний паспорт зіпсувати, можемо справу порушити
- Поїхали ми спочатку в українську частину пункту пропуску, там нас потримали, напевно, годину або два, але з боку українських прикордонників і митників до мене ніяких претензій не виникло.Потім ми під'їхали до російського пункту пропуску. Це була Брянська область. На мені в цей час була футболка з українським гербом. Я думаю, це могло в якійсь мірі співробітників російського пункту пропуску спровокувати. Підходжу я зі своїми речами до російського паспортного контролю. Там співробітник бере у мене паспорт, дивиться. Запитав у мене - звідки я їду і навіщо. Я йому сказав, що їду з волонтерського табору на Україні. Брав участь в будівельних роботах по відновленню житла. Він після цього мене попросив пройти з ним в якийсь кабінет до іншого співробітника прикордонної служби, капітану ФСБ.Той спочатку теж мене питав, куди їздив і навіщо. А потім пішли якісь такі дуже дивні питання особистого характеру - один чи ти живеш, де ти працюєш, хто у тебе батьки. На ці питання я відповідати не став, тому що не розумію, яке вони відношення мають до перетину кордону, і послався на 51-ту статтю Конституції.
Митник мені сказав: "якщо фанатеешь по Україні - так і вали туди"
Я запитав, в якій якості я тут сиджу, чому мене тримають.Прикордонник став посилатися на те, що вийшло якесь постанову уряду, за яким вони мають право тих, хто через кордон слід, опитувати і тримати мене до трьох годин. А якщо автобус виїде, як я буду потім добиратися? Прикордонник сказав, що це не його справа.Ми так сиділи, сперечалися. Потім в кабінет зайшов ще один співробітник прикордонної служби з якимись більш великими погонами, я не розбираюся.Вони перейшли до погроз. Стали говорити: ми тебе ще довше ніж на три години може затримати, можемо тобі закордонний паспорт зіпсувати, можемо справу порушити.
- Як довго вони в підсумку вас протримали в своєму кабінеті?
- Близько години. Потім мене відпустили, але на митниці мене змусили відкрити валізу і рюкзак і показати кожну річ. Митник мені сказав: "Якщо фанатеешь по Україні - так і вали туди". А коли зрозумів по документам, що я з Єкатеринбурга, сказав щось про "ліберастів, тусуються в Єльцин-центрі".
- Наскільки я знаю, вас потім і в автобусі не кращим чином зустріли?
- Так. Водій автобуса розлютився, що через мене вони так довго простояли на кордоні. Потім один з пасажирів на мене з кулаками кинувся. Слава богу, до бійки ситуація не дійшла. Я доїхав до Москви цілий і неушкоджений.
- А претензії цього пасажира полягали в тому, що ви його затримали, або в тому, що ви українських активістів підтримуєте?
- Тому що я його затримав. Про Україну я розмовляв з іншим пасажиром. Теж цікава історія. Він будівельник. Їхав на заробітки в Росію. Він сам з Вінниці - це Центральна Україна. І він мені розповідав, який Путін хороший. Було незвично чути таке від жителя України. Дивно, що до них доходить наша російська пропаганда. Я здивувався, чесно кажучи.
- А чим ви займалися в волонтерському таборі?
Юрій Ізотов ремонтує квартиру в Сєверодонецьку
Юрій Ізотов ремонтує квартиру в Сєверодонецьку
- Спочатку цей табір виник на Сході України, в Краматорську. Але зараз він по всій Україні працює. Волонтерський табір називається "Будуємо Україну разом".Проводиться благодійною організацією, яка називається "Львівський освітній фонд". Уже кілька змін цього табору було. Він проводиться з 2014 року. З весни набирали волонтерів, можна було вибрати місто, в який ти поїдеш. Ось я вибрав Сєверодонецьк Луганської області. Зміна табору тривала тиждень. Там було кілька об'єктів в місті, на яких треба було працювати. Я перші два дні фарбував стіни і стеля в квартирі в гуртожитку у багатодітній сім'ї, а інші чотири дні працював в селі Борівське, це недалеко від Сєвєродонецька. Там будинок, в якому живе жінка-інвалід, яка сама ходити не може. Ми їй пандус зробили, щоб вона могла в будинок заїжджати, зробили бетонну доріжку в саду і фасад оновили, вікна нові поставили. Крім роботи була ще якась культурна програма.Нас водили на екскурсію по Сєвєродонецьку, місцеві визначні пам'ятки показували. Досить цікаво мені було туди з'їздити, все побачити своїми очима.
- Сєвєродонецьк знаходиться в зоні, підконтрольній українській владі?
- Так, приблизно в 30 км від лінії розмежування з так званої ЛНР.
- Ви, напевно, там спілкувалися з місцевими людьми. Яке у них ставлення до конфлікту, до Росії і до України?
Своїм особистим участю я хотів як би спокутувати колективну провину за те, що наша держава з Україною наробило
- Я там різних людей зустрічав. Один чоловік, з яким я в автобусі туди їхав, був різко проти України. Порівнював українських солдатів з німцями, з солдатами фашистської Німеччини. Жінка, у якої ми працювали перші два дні, сказала нам, що їй все одно, хто у них в місті буде, - Україна чи "ЛНР". Вона хоче, щоб просто війна припинилася, припинили стріляти. Вона вважає, що від цих війн і революцій їм тільки гірше стало. Комуналка підвищилася, ціни на газ. Ще я спілкувався з біженцями, які втекли з території, підконтрольної "ЛНР". Вони як раз різко за Україну. І розповідали якісь жахи про те, що діється на території, підконтрольній "ЛНР". Припустимо, людини в "ЛНР" можуть заарештувати і посадити в комендатуру просто за те, що він по вулиці без паспорта йшов. Розповідали про те, як в Антрациті Луганської області на площі людей козаки батогами шмагали, якісь середньовічні дикості. Ті, хто виїхали з "ЛНР", вони як раз, за ​​моїми відчуттями, різко за Україну. Але я в цілому різні думки зустрічав.
- Пане Юрію, а що вас, громадянина Росії, жителя Єкатеринбурга, змусило поїхати в Луганську область, в Сєвєродонецьк займатися такою волонтерською діяльністю?
Юрій Ізотов на антивоєнної акції
Юрій Ізотов на антивоєнної акції
- По-перше, мене змусило поїхати то, що я брав участь в антивоєнних протестах, я на всі ці "Марші миру" ходив, на пікети різні ходив. Відповідно, я хотів побачити всю цю ситуацію своїми очима, щоб порівняти з тими уявленнями, які у мене були до цього. По-друге, своєю особистою участю я хотів як би спокутувати колективну провину за те, що наша держава з Україною наробило. Внесок, звичайно, невеликий, мізерний, але хоча б щось зробити можна. Ще мене до цього підштовхнуло те, що я і до цього був знайомий з іншими волонтерами. Зокрема, я особисто знаю Варвару Даревский, яка листи возить з України в Росію і назад.
- Ваші уявлення про ситуацію на сході України не змінилися після вашої поїздки туди?
- Ну, я й раніше знав, що в "ЛНР" і "ДНР" бандити. Це підтвердилося. Але якщо говорити про жителів тих територій, які були окупованими, а потім їх Україні вийшло тому повернути, то мене дещо розчарувало спілкування з ними. Я почув ті ж самі пропагандистські тези, які в Росії транслює телебачення: про рабів, про карателів. Чути це від жителів України мені було якось дивно.
- На ваш погляд, їх судження сформовані російськими ЗМІ, які туди доходять, або засновані в тому числі на їх життєвому досвіді?
- Я вважаю, що в більшій мірі цей вплив ЗМІ. Тому що ці тези я почув буквально дослівно, як їх говорили по телевізору і в інтернеті на якихось проросійських сайтах. Якби це була розповідь очевидця про реально відбувалися події, це були б інші слова - деталі, факти. А коли просто дослівно повторюють штампи пропагандистські, як це може бути засноване на реальних подіях?
- Ви сказали, що, можливо, прикордонники до вас причепилися, тому що на вас була футболка з тризубом. А ви в Єкатеринбурзі якісь такі футболки або інші відмітні знаки носите? Чи стикалися ви з якимись проблемами, коли так відкрито демонстрували своє ставлення до українського конфлікту?
- Ношу під час вуличних акцій, в основному. Агресії з боку інших людей в Єкатеринбурзі особливо не відчуваю. Люди досить аполітичні, більше думають про якісь своїх побутових проблемах. Ну і на Уралі якось взагалі завжди було, напевно, вільніше, ніж в інших регіонах. Була пара епізодів на пікетах, коли до нас підходили прихильники Новоросії, в бійку кидалися, плакати рвали і т. Д. Але це були саме такі ідейні прихильники, які спеціально приходили наші акції зривати. А так, щоб в звичайному житті, я такого не можу сказати.
- А у вас не виникали конфлікти з найближчому оточенням через "українського питання"?
Після першого мого затримання в поліції мама мене ледь не вбила
- Чи виникали. Мої батьки, мої родичі підтримують чинну владу.Коли зі своїми родичами спілкувався на політичні теми, конфліктні ситуації виникали. Зараз я в бесідах з ними взагалі намагаюся політику не зачіпати, бо розумію, що це марно. Я їх намагався якось переконати, наводити якісь аргументи, але зараз зрозумів, що це марно, на жаль.
- А вас не намагаються переконати не брати участь в пікетах, не їздити на Україну?
- Намагаються, звичайно. Після першого мого затримання в поліції мама мене ледь не вбила.
- До 2014 року, до початку збройного конфлікту на Сході України, ви в якийсь громадянської активності брали участь?
- Я тоді ще занадто маленький був. Мені і зараз всього 20 років. Мені під час протестів 2011 року було всього 15. Я тоді свідомо не дуже міг брати участь.Може бути, щось читав в інтернеті, але не більше того. Але ось перша якась політична акція - це, напевно, "Марш миру" 2014 року.
- Чи немає у вас побоювань, що ви тепер перебуваєте на обліку в якихось правоохоронних органах після того випадку на російсько-українському кордоні?
На акції в підтримку "в'язнів Болотної"
На акції в підтримку "в'язнів Болотної"
- Я ще до цього випадку знаходився на обліку. До мене на навчання один раз приходили співробітники Центру з протидії екстремізму. Ще один раз до мене за адресою реєстрації дільничний приходив. Так що я знаю, що я і до цього там знаходився. Мене поліція затримувала.
- Чи відомі випадки, коли громадські активісти в зв'язку з побоюваннями з приводу кримінального переслідування вибирали життя за кордоном. Ви коли-небудь для себе розглядали можливість еміграції?
- Я не можу за наші правоохоронні органи вирішувати, що вони будуть робити в відношенні мене. Так, все може бути. Я не хочу в тюрмі сидіти. Якщо буде дуже погана ситуація, я, напевно, виберу такий варіант. Мені здається, я більше користі на свободу принесу.

Шановні відвідувачі форуму РС, будь ласка, використовуйте свій аккаунт в Facebook для участі в дискусії.Коментарі премодеріруются, їх поява на сайті може зайняти деякий час.


LG

Немає коментарів:

Дописати коментар